Powłoki
Jeszcze dziesięć lat temu technologia była wielką tajemnicą teamów wyścigowych F1.
Powłoki takie są nieodzowne w Dragsterach czy wyścigach na 1/4 mili, gdzie często stosuje się inne paliwa
wysoko oktanowe, metanol, dodatek Nitro czy też instalacja NOS.
Od około 2005 roku różne firmy zaczęły wprowadzać powłoki nakładane na swoje tłoki w celu zmniejszenia tarcia ,
czy też zwiększenia odporności na większe tempratury pracy silnika.
Pierwszą firmą , która zastosowała powłoki jest Firma Namura - powłoka na płaszczu i na denku tłoka ceramika
Później Wossner ze swą super powłoką na płaszczu tłoka.
Ostatnio nawet Vertex wprowadził do niektórych tłoków tą opcję zwiększenia trwałości.
Dzisiaj wiele firm stosuje powłoki nawet w seryjnych tłokach.
Są jednak przypadki ,w których taka powłoka jest niezbędna ,a na tłokach ich brak.
Zmusiło mnie to do wprowadzenia takiej usługi w celu poprawienia trwałości i wydajności silników.
Rodzaje powłok :
- Powłoka zmniejszająca tarcie na płaszczu tłoka PT
Powłoka ma na celu zmniejszyć tarcie między tłokiem ,a cylindrem.
Powłoka zdecydowanie zwiększa trwałość zestawu tłok-cylinder.
Powłoka zabezpiecza tłok przed zatarciem tworząc warstwę poślizgową
Powłoka na bazie Molibdenu o odporności cieplnej do 450 C
- Powłoka barita termiczna PC
Powłoka ma na celu zmniejszyć ilość ciepła, które dostaje się przez denko
zapobiega to nadmiernemu rozszerzaniu tłoka pod wpływem temperatury .
Zapobiega to puchnięciu tłoka, a co za tym idzie jego tendencji do zatarcia.
PC powłoka dzieli się na dwa rodzaje
PC1
Powłoka Ceramiczna o kolorze białym o odporności cieplnej 1600C
Zastosowanie wyczynowe silniki
PC2
Powłoka Ceramiczna o kolorze szarym o odporności cieplnej 900 C
Zastosowanie silniki szosowe i użytkowe
Kilka przykładów różnych tłoków z motocykli.
Super zestaw przygotowany do Gagivy Mito Evo 125 - polerka wału, powłoka ceramiczna PC1 na denku
tłoka i powłoka poślizgowa PT na płaszczu tłoka. Niebawem będzie śmigała po torze.
Ślicznie to wyszło ! Aż szkoda montować do silnika.
Na pierwszym planie tłoki z kartinga setki z pierścieniem typu L z tyłu z crossów dwa tłoczki.
Głowica z KTM SX 450
Powłoka na denku PC1 i na komoe spalania wraz z zaworami
tu be continued !