Głowica
Serce nowoczesnego silnika 4t
W dzisiejszych wyczynowych silnikach głowice silników czterosuwowych są narażone na bardzo wysokie obciążenia
mechaniczne i termiczne co skraca ich żywotność w stosunku to seryjnych. Remonty są drogie i pracochłonne też z
powodu braku części na miejscu w hurtowni czy w serwisie autoryzowanym. Często spotykam się z głowicami, których
naprawy były przeprowadzone niezgodnie ze sztuką, a ich doprowadzenie do użytku przysparza nielada trudości.
preferujemy zawory z firmy Prox i orginalne
Zakres robót przy naprawach głowic:
- szlif płaszczyzny głowicy
- szlif przylgni zaworów
- frezowanie gniazd
- docieranie gniazd
- wymiana gniazd zaworowych
- pomiar szczelności zaworów
- czyszczenie z nagaru zaworów i kanału wydechowego
- porting kanałów
- wymiana prowadnic zaworowych
- dorabianie prowadnic zaworowych
Głowica z Hondy Civic 1,4 przygotowana do montażu. Szeroki zakres robót i ponad 20 godzin pracy.
To wielka przyjemność zrobić coś fajnego by klient był zachwycony
YZF 400 i 450 po remoncie przygotowane do montażu
Yamaha YZF 400
W sportach motorowych mechanicy tunerzy pracujący przy silnikach starają się uzyskać z jednostek jak największą moc. Jedną z metod jest zastosowanie tuningowych części takich jak tłoki, korbowody, wałki rozrządu, układ wydechowy i dolotowy... Kolejnym krokiem jest modyfikacja oryginalnych części i podzespołów silnika. W modyfikacjach głowicy silnika i osprzętu, który jest do niej zamontowany, możemy upatrywać sporego przyrostu mocy i momentu obrotowego silnika. W silnikach o pojemności 1,6 przyrost mocy może być od 10 do 15 KM. Porting głowicy to głównie poprawienie fabryki, doszlifowanie powierzchni kanałów by nie było tam uskoków i chropowatości ,a można tam spotkać progi nawet o wysokości 3 mm np. Ford Focus 1,6. Porting to również dopasowanie kolektora dolotowego do głowicy np. w przypadku zastosowania kolektora tuningowego. Często konieczne jest poszerzenie kanałów o kilka milimetrów czy nawet wymianę gniazd zaworowych ponieważ będą zastosowane zawory tuningowe o kilka mm większe. Ilość wykonanych prac zależy od rodzaju i sposobu wykonywanych czynności i może sięgać nawet do 100 godzin pracy w przypadku robót o maksymalnym zakresie. Samo rozbieranie głowicy zabiera sporo czasu, konieczność wielokrotnego składania i rozbierania, poprawiania, sprawdzania i znów montażu po prostu pochłania sporo energii ale frajda po wykonanej robocie rekompensuje cały wysiłek i wiem że WARTO ! Warto dopieścić sprzęt by on potem się odwdzięczył doskonałą pracą i genialnymi wynikami w czasie wyścigów czy też po prostu zabawy.
Tuning silnika możemy dzielić na:
- Tuning elektroniczny ( Chip Tuning )
- Tuning sprzętowy ( wymiana elementów na tuningowe takich jak tłoki, korbowody, wałki rozrządu )
- Tuning mechaniczny - Porting ( poprawienie fabryki )
By uzyskać bardzo dobre wyniki należy dokonać zmian w każdej z wymienionych dziedzin co jednak nie wyklucza wykonania ich oddzielnie. Tuning warto robić małymi krokami i obserwować jak silnik na nie reaguje by wiedzieć w którym momencie coś zaszkodziło i powoduje stratę a nie przyrost mocy
Głowice przed przystąpieniem do prac
Kilka Przykładów zrobionych głowic
Głowica z Fiata Punto 1400
Honda CRF 450
głowica VW 1,8 KR silnik
VW KR dolot
Głowica z KTMa LC4 z nowymi zaworami
Moto Guzi jena z dwóch głowic
Suzuki RMZ 450
KTM EXC 350
Honda XL 350
GM 500
tu be continued !